Na negen jaar bouwen heeft China dinsdag officieel de langste brug ter wereld geopend tijdens een ceremonie in Hongkong.
Met een lengte van liefst 54,7 kilometer maakt de Hongkong-Zhuhai-Macau-brug deel uit van een masterplan om een wereldwijde technologie- en wetenschapshub te creëren door de Chinese territoria Hongkong en Macau met elkaar te verbinden.
De gezamenlijke economie van de nieuwe megaregio bedraagt zo’n 1,3 biljoen euro en moet de concurrentiestrijd aangaan met Silicon Valley. Bij het plan hoort ook een ultrasnelle trein; dat project werd in september geopend.
Tot nu toe was de Qingdao Haiwan-brug in China met 42,5 kilometer de langste zeebrug ter wereld. In Europa is de Sontbrug tussen Denemarken en Zweden de langste zeebrug. Die is iets minder dan 8 kilometer lang.
Verkeer mag vanaf woensdag over de gloednieuwe brug tussen Hongkong en Macau, maar lang niet alle verkeer. Alleen auto’s met een speciale vergunning, lijnbussen en vrachtwagens zijn welkom. De brug is niet toegankelijk voor fietsers en voetgangers.
Volgens critici is de aanleg van de brug zonde van al het belastinggeld, maar anderen zien het als een geweldige kans dat zo'n 70 miljoen mensen in de regio met elkaar verbonden worden.
Bekijk de opmerkelijke brug hieronder:
De brug vanuit Hongkong kostte €17 miljard om te bouwen en is 7 keer zo lang als de zeebrug tussen Denemarken en Zweden.
De langste zeebrug ter wereld was tot nu toe de Qingdao Haiwan-brug van 42,5 kilometer lang.
Bron: BBC
De Hongkong-Zhuhai-Macau-brug moet minimaal 100 jaar dienst doen en is volgens de ontwerpers bestand tegen zware stormen en aardbevingen.
De brug moet stormen tot 340 kilometer per uur het hoofd kunnen bieden. Die claim werd in september op de proef gesteld toen de tyfoon Mangkhut over Hongkong raasde.
De brug is gemaakt van 420.000 ton staal, genoeg om 60 Eiffeltorens te bouwen.
Bron: Business Insider
De torens van de brug kennen drie inspiratiebronnen: Chinese knopen, de Chinese witte dolfijn en de mast van een boot.
Bron: The Guardian
De bochten in de brug tonen overeenkomsten met een slang.
Bron: The Guardian
Een tunnel van ruim 6 kilometer verbindt twee kunstmatige eilanden die helpen bij de ondersteuning van de brug.
De tunnel onder water is gebouwd om de zeevaart wel de ruimte te blijven geven. De zogeheten 'Greater Bay Area' is een van de drukste scheepvaartgebieden ter wereld, met dagelijks zo'n 4.000 passerende boten.
De bouw begon in 2009 en had in 2016 moeten zijn afgerond. Maar er trad vertraging op vanwege zorgen over de veiligheid.
Bron: The Guardian
Bij de bouw van de brug zijn negen mensen omgekomen en raakten meer dan 200 bouwvakkers gewond.
Ook zijn negentien bouwvakkers aangeklaagd voor het vervalsen van testrapporten van beton.
Er werden vraagtekens geplaatst bij de stabiliteit van de brug toen er foto's verschenen waarop betonblokken die de golven zouden moeten tegenhouden op het water leken te drijven.
Milieuactivisten vrezen dat de brug een bedreiging vormt voor de Chinese witte dolfijn.
Het gebied waar de Parelrivier de Zuid-Chinese Zee in stroomt was ooit een paradijs voor de witte dolfijn, maar de populatie is gekrompen sinds de bouw is begonnen.
De brug moet de reistijd halveren.
Naar verwachting zullen dagelijks zo'n 40.000 voertuigen gebruikmaken van de brug en rijden er elke 10 minuten shuttlebussen.
Op de brug is ook een duidelijk punt waar mensen van rijbaan kunnen wisselen.
Mensen in Hongkong en Macau rijden aan de linkerkant van de weg, terwijl op het Chinese vasteland rechts wordt gereden.
Voetgangers en automobilisten zonder vergunning kunnen alleen met de shuttlebus over de brug. Een kaartje kost zo'n 8 euro.
Bron: CNN
Volgens deskundigen kan Hongkong een enorme stroom toeristen verwachten van het vasteland van China.
Bron: CNN